Akademik Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniği | ANTALYA

Bize Ulaşın

Altınkum Mah. Atatürk Bulvarı Mehmet Özbek Plaza No:130 Konyaltı / ANTALYA

Sağlık Sektöründe Dijitalleşme
01-01-1970

Sağlık Sektöründe Dijitalleşme

Sağlık hizmetlerinin dijitallemesi, sağlık verilerinin hastalar için daha ulaşılabilir hale getiren ve hasta bilgilerini tek bir yerde tutan yazılım olmak üzere sağlık hizmetlerini geliştiren çok sayıda kaynağın ortaya çıkması sağlanmıştır. Elektronik sağlık kayıtları gibi özel yazılımlarla sağlanan sağlık bilgi teknolojisi ile bireylerin sadece test sonuçlarını öğrenmek için doktorlarından bir telefon bekledikleri günler bitti. Örneğin, hastalar artık ister bilgisayar ister mobil cihaz ile test sonuçlarını, faturaları, tıbbi geçmişini ve daha fazlasını kolayca erişim sağlayarak öğrenebilmekte. Robotikten bulut sistemli veri depolamaya ve analizine kadar, maliyet, hastalığa tedavi geliştirilmesi, rahatlık ve daha fazlası şeklindeki endişeleri ele alırken sağlık hizmetinin ulaşılabilirliğini basitleştirmek çok sayıda dijital dönüşüm eğilimi bulunmaktadır. Sağlık hizmetlerinde dijital dönüşümü yönlendiren bazı etmenler vardır. Bunlar, hastalığın önlenmesi, iyileştirilmiş yaşam kalitesi, sağlık bakımı, maliyet etkinliği, kişiselleştirme, erişilebilirlik ve rahatlık. Dijital sağlık, hastaların tıbbi bakımını ve denetimini geliştirmek maksadı ile tıbbi bilginin uygulamalar veya belirli teknolojileri ile entegrasyonunu ifade etmekte. Bunu şekilde, bir akıllı telefon ile bir hastanın reçeteli ilaçları alıp almadığının yanı sıra hayati verileri (nabız, kan basıncı, oksijen satürasyonu) izlemek mümkündür. Dijital sağlık teknolojileri katkıda sağlaması gereken şeyler, yaşlıların, bakım evine taşınmak yerine, bildikleri sosyal çevrelerinde daha uzun süre kalabilmelerini sağlamak, hastaların terapötik davranışına daha fazla uyum sağlamak, gereksiz hastane yatışlarının önüne geçmek ve önleme odaklı bir yaşam tarzı sunmak (Maximilian, Wilfried 2020: 182). Sağlıkta dijitalleşme süreçlerinin yapısı için yeni potansiyeller sağlanmakta ama bu tarz uygulamalarının zorlukları bulunmaktadır. Ekonomik başarı ve tıbbi verim, optimum süreç organizasyonuyla ortaya çıkmakta ve bu da etkili bir sağlık alanında dijitalleşme yönetimi gerektirmekte. Bir diğeri kişiselleştirilmiş sağlık, etkin büyük veri yönetimi ile ancak sınırlı ölçüde elde edilebilmekte. Son olarak ise değişim yönetimi bir başarı faktörü sonucu ortaya çıkmakta. Gelecek dönemlerde dijital sağlık ağları ve tele-sağlık bakım biçimleri, bir sağlık hizmeti sisteminin hem tıbbi kalitesini ve verimini hem de ekonomik uygulanabilirliğini oluşturacaktır (Maximilian, Wilfried 2020: 186). Sonuç olarak dijitalleşme kavramı her sektöre bulaştığı gibi sağlık sektörüne de etki etmiş ve gelişimini hem hızlandırmış hem de farklı bir boyut kazanmasını sağlamış. Bu sektörde dijitalleşme çok uluslu şirketlerin yanında en çok devletler tarafından desteklenmiş ve teşvik edilmiştir. Bunun da sebebi 25 ülkelerde sunulan sağlık hizmetlerinin büyük kısmının devlet tarafından sunulmasıdır. Yapılan yatırımlar her geçen gün artmakta ve yeni gelişmeler yaşanmakta. Ülkeler kısmi olarak belirli yenilikleri kendi sağlık kuruluşları altına almakta veya desteklemekte. Şimdiki yatırım/harcamalar göz önüne alındığında yapılmış ve ya yapılması gereken dijitalleşmeler bu alanda gerçekleşecek ve iyileştirilecektir.