Altınkum Mah. Atatürk Bulvarı Mehmet Özbek Plaza No:130 Konyaltı / ANTALYA
Sağlık hizmetlerinin dijitallemesi, sağlık verilerinin
hastalar için daha ulaşılabilir hale getiren ve hasta bilgilerini tek bir yerde
tutan yazılım olmak üzere sağlık hizmetlerini geliştiren çok sayıda kaynağın
ortaya çıkması sağlanmıştır. Elektronik sağlık kayıtları gibi özel yazılımlarla
sağlanan sağlık bilgi teknolojisi ile bireylerin sadece test sonuçlarını
öğrenmek için doktorlarından bir telefon bekledikleri günler bitti. Örneğin,
hastalar artık ister bilgisayar ister mobil cihaz ile test sonuçlarını,
faturaları, tıbbi geçmişini ve daha fazlasını kolayca erişim sağlayarak
öğrenebilmekte. Robotikten bulut sistemli veri depolamaya ve analizine kadar,
maliyet, hastalığa tedavi geliştirilmesi, rahatlık ve daha fazlası şeklindeki
endişeleri ele alırken sağlık hizmetinin ulaşılabilirliğini basitleştirmek çok
sayıda dijital dönüşüm eğilimi bulunmaktadır. Sağlık hizmetlerinde dijital
dönüşümü yönlendiren bazı etmenler vardır. Bunlar, hastalığın önlenmesi,
iyileştirilmiş yaşam kalitesi, sağlık bakımı, maliyet etkinliği,
kişiselleştirme, erişilebilirlik ve rahatlık. Dijital sağlık, hastaların tıbbi bakımını ve denetimini geliştirmek maksadı ile
tıbbi bilginin uygulamalar veya belirli teknolojileri ile entegrasyonunu ifade
etmekte. Bunu şekilde, bir akıllı telefon ile bir hastanın reçeteli ilaçları
alıp almadığının yanı sıra hayati verileri (nabız, kan basıncı, oksijen
satürasyonu) izlemek mümkündür. Dijital sağlık teknolojileri katkıda sağlaması
gereken şeyler, yaşlıların, bakım evine taşınmak yerine, bildikleri sosyal
çevrelerinde daha uzun süre kalabilmelerini sağlamak, hastaların terapötik
davranışına daha fazla uyum sağlamak, gereksiz hastane yatışlarının önüne
geçmek ve önleme odaklı bir yaşam tarzı sunmak (Maximilian, Wilfried 2020:
182). Sağlıkta dijitalleşme süreçlerinin yapısı için yeni potansiyeller
sağlanmakta ama bu tarz uygulamalarının zorlukları bulunmaktadır. Ekonomik
başarı ve tıbbi verim, optimum süreç organizasyonuyla ortaya çıkmakta ve bu da
etkili bir sağlık alanında dijitalleşme yönetimi gerektirmekte. Bir diğeri
kişiselleştirilmiş sağlık, etkin büyük veri yönetimi ile ancak sınırlı ölçüde
elde edilebilmekte. Son olarak ise değişim yönetimi bir başarı faktörü sonucu
ortaya çıkmakta. Gelecek dönemlerde dijital sağlık ağları ve tele-sağlık bakım
biçimleri, bir sağlık hizmeti sisteminin hem tıbbi kalitesini ve verimini hem
de ekonomik uygulanabilirliğini oluşturacaktır (Maximilian, Wilfried 2020:
186). Sonuç olarak dijitalleşme kavramı her sektöre bulaştığı gibi sağlık
sektörüne de etki etmiş ve gelişimini hem hızlandırmış hem de farklı bir boyut
kazanmasını sağlamış. Bu sektörde dijitalleşme çok uluslu şirketlerin yanında
en çok devletler tarafından desteklenmiş ve teşvik edilmiştir. Bunun da sebebi
25 ülkelerde sunulan sağlık hizmetlerinin büyük kısmının devlet tarafından
sunulmasıdır. Yapılan yatırımlar her geçen gün artmakta ve yeni gelişmeler
yaşanmakta. Ülkeler kısmi olarak belirli yenilikleri kendi sağlık kuruluşları
altına almakta veya desteklemekte. Şimdiki yatırım/harcamalar göz önüne
alındığında yapılmış ve ya yapılması gereken dijitalleşmeler bu alanda
gerçekleşecek ve iyileştirilecektir.